Hent kataloget

Undervisningsmetodik

Undervisningsplan

Indledning og præsentation

Hvordan begynder et kursus? – Præsentationsformer – Undervisningens grund-principper.

Formulering af undervisningsmål
Hvorfor undervisningsmål? – Områder for målbeskrivelser – Handleord – Begyndelses- og slutadfærd – Mål- og pensumbeskrivelser – Eksempler på undervisningsmål – Udarbejdelse af undervisningsmål til egen undervisning.

Planlægning af undervisning

Underviserens overvejelser – Kursusskitse – Lektionsskitse – Lektionsplan

Øvelsesrunde

Hvad fremmer indlæringen? – Udviklingsområder – Individuelle korte øvelser over udleveret emne og transparent.

Coaching

Hvad er coaching? – Hvordan inspirerer underviseren sig selv til at nå nye mål? – Hvordan opmuntre sine deltagere til positive løsninger og resultater? – Motivation af deltagere og emne.

Forelæsning som undervisningsform

Hvordan fastholdes opmærksomheden under foredrag? – Foredragets forberedelse: Disposition, manuskript og nøglepunkter.

Indlæringsteori

Hvilke fem problemer møder instruktøren oftest på sine kurser? – Indlæringskurver – Glemselskurver – Deltagernes lærekurve – Gentagelsernes betydning for indlæringen – Indlæringsplateauer – Nummerleg – Motivation – Undervisningsprincipper.

Metodik i praksis/øvelsesrunde

Hvordan vi instruerer – Underviserens spørgsmål til gruppen – Afmeldingsformer efter gruppearbejde

Motivationsøvelser og gruppearbejde
Hvordan indlægges dynamik, friske pust og variation i undervisningen? – Overgangen mellem flere undervisere – Hvordan holde den røde tråd? – Formulering af et gruppearbejde.

Feedback

Hvordan give feedback efter en præstation? – Vanskeligheder i formidlingsprocessen – Feed-backskema – Hvad kan vi give feedback på?

Kropssprog

Kroppens signaler – Tolkning af eget og andres kropssprog i undervisningen – Positive og negative tankers betydning for succes i undervisningen.


Kursusudbytte

Hvordan sikre at deltagerne og arbejdsgiverne får mest ud af tid og kursuskroner? – Implementering før, under og efter et kursus – Kursusvurderingens udformning og anvendelse.

Hjælpemidler/øvelsesrunde

Visuelle hjælpemidler – Hvordan laves de? – Tavler – Flipover - Overheadprojektor og transparenter – Hvordan bruges de?

Øvelsesrunde

Undervisning i faglige emner forberedt hjemmefra – Feedback der går TÆT på – Procesanalyse – Feedback på kropssproget i din undervisning.


Tilmelding


Tryk her for at printe denne side

Kontakt os

Telefon: 2616 9611eller send en mail

linie Mundtlig kommunikation mellem mennesker

 

’Det er gult kort at sidde med ved et møde og bare forbløde’. En holdning der siger noget om at ledelsen forventer at alle skal deltage fordi alle har et ansvar. For resultater, beslutninger og processer. Så tavshed er ikke guld længere! Erhvervsmæssigt skal mange ansatte kunne rejse sig op og holde en tale, lede et møde, undervise eller instruere andre. Eller bare kunne forstå kommunikationens mekanismer for at kunne give feedback og udvikle andre. Heldigvis kan det læres!

Klik på kurserne i Topmenuen under:

'Mundtlig kommunikation'

AKTI-Kommunikation ·Paltholmterrasserne 80 B · 3520 Farum · Telefon 2616 9611 · Sitemap 
Gå til Akti's forside Modtag nyt om kurser og tilbud direkte i din indbakke