Hent kataloget

Instruktionsteknik

Sidemandsoplæring af kolleger, chefer og kunder.

Kort & godt

Kommunikationsteknik - Motivation - Aktiv lytning - Den effektive instruktion - Indlærings-teori - Envejs og tovejs instruktion - Sidemandsoplæring - Masser øvelser, feedback og reflektion over hvor og hvordan der skal sættes ind.

Datoer er eksternat fra kl. 9.00 - 16.30:
11. oktober 2017, Lyngby
1. november 2018, Lyngby

Kursusafgift 3.250 kr. + moms.

Tilmelding

Hvad er målet med kurset?

Gennem realistiske øvelser får du den teknik, rutine, erfaring og holdningsbearbejdelse der er nødvendig for at tilrettelægge og især gennemføre en effektiv arbejdsinstruktion.

Hvem er målgruppen?

Medarbejdere som selvstændigt skal sidemandsoplære kolleger, chefer og kunder i at benytte nye pc-programmer, omstillingsborde, kopimaskiner, praktiske arbejdsgange, fx oplæring af nye medarbejdere.

Undervisningsplan

Indledning, mål og præsentation
Hvordan vi husker? - Glemsel og overindlæring – Hvad karakteriserer den effektive instruktion? - Instruktøren som kollega – Envejskommunikation på godt og ondt - Samspil og overblik på processen via 4M-modellen

Instruktion af en enkelt person
Opbyggelig instruktion – Refleksion - Instruktion i 4 trin – Forberedelsens betydning og planlægning – Effektiv tovejsinstruktion i overskuelige enheder – Instruer instruktøren

Nyttig kommunikationsteknik
Selvinstruktion med feedback – Din motivation før, under og efter instruktionen - Hvordan tune ind på modtageren? - Når vi kender, men ikke lige kan huske hvordan – Om at lytte, spørge, dække behovet og følge op på instruktionen

Indtryk, udtryk og aftryk
Fortæl og vis – Dilemmaer ved sidemandsoplæring eller når ’eleven’ er kunde, kollega, chef eller den bedste på sit felt - For lidt/for meget omsorg/vilje/lyst - Hvordan sikre at kvaliteten er i hus? - Faldgruber, pointer og moraler?

Tilmelding


 

Hvad lærer man?

  • Indlæringsteori og om hvordan vi husker og glemmer.
  • Hvad karakteriserer den effektive instruktion?
  • Instruktion af enkeltpersoner, envejs og tovejs.
  • Kommunikationsteknik, motivation og aktiv lytning
  • Dilemmaer ved sidemandsoplæring
  • Opfølgningens betydning.

Hvad er rammerne for kurset?

En dags eksternatkursus. Fra kl. 09.00 til kl. 16.30.
En instruktør.
Fra 4-12 deltagere
AKTI udleverer kursusbilag til alle emner i undervisnings-planen.

Deltagerforudsætninger

At du er motiveret for at lære at instruere.
At du har et konkret behov for at lære at instruere.
Meget eller ingen erfaring er begge lige gode udgangspunkter for at få udbytte af kurset


Tilmelding


Tryk her for at printe denne side

Kontakt os

Telefon: 2616 9611eller send en mail

linie Mundtlig kommunikation mellem mennesker

 

’Det er gult kort at sidde med ved et møde og bare forbløde’. En holdning der siger noget om at ledelsen forventer at alle skal deltage fordi alle har et ansvar. For resultater, beslutninger og processer. Så tavshed er ikke guld længere! Erhvervsmæssigt skal mange ansatte kunne rejse sig op og holde en tale, lede et møde, undervise eller instruere andre. Eller bare kunne forstå kommunikationens mekanismer for at kunne give feedback og udvikle andre. Heldigvis kan det læres!

Klik på kurserne i Topmenuen under:

'Mundtlig kommunikation'

AKTI-Kommunikation ·Paltholmterrasserne 80 B · 3520 Farum · Telefon 2616 9611 · Sitemap 
Gå til Akti's forside Modtag nyt om kurser og tilbud direkte i din indbakke